[MK4] Chwilowy wzrost spalania o ok 100%- wypalanie DPF?
KrisK - 27-01-2009 12:05
[MK4] Chwilowy wzrost spalania o ok 100%- wypalanie DPF?
Od momentu rozpoczęcia użytkowania Mondka co ok 400 km mam objaw nagłego wzrostu spalania o ok 100% w stosunku do normy - obserwowane na chwilowym zużyciu. SPalanie takie trwa ok 5-6 km po czy mwraca do normy. Czy taki jest objaw wypalania DPF? Z tego co się doczytałem to fakt że DPF zwiększa zużycie ale że aż w takim stopniu? Też tak macie?
Pozdrawiam
K
ST6 - 27-01-2009 12:29
viewtopic.php?f=10&t=47440
januszstom - 28-01-2009 11:24
Nie wiem co ten link ma oznaczać ST6.Kolega pyta o bardzo ciekawy aspekt użytkowania silnika 2,2TDCI( i nie tylko).Mnie też ciekawi ten temat.Więc co miała oznaczać ta odpowiedź ograniczona w formie do podania linka :fcp9 :fcp9 :fcp9
KrisK - 28-01-2009 11:48
Cytat:
Nie wiem co ten link ma oznaczać ST6.Kolega pyta o bardzo ciekawy aspekt użytkowania silnika 2,2TDCI( i nie tylko).Mnie też ciekawi ten temat.Więc co miała oznaczać ta odpowiedź ograniczona w formie do podania linka :fcp9 :fcp9 :fcp9 Podejrzewam, że chodziło o brak opisu wersji modelowej w tytule co edytowałem. Fakt że zgodnie z regulaminem powinno być to umieszczone, ale temat powinien dotyczyć każdego modelu wyposażonego w DPF. No nie istotne dlaczego taki link kolega ST6 wstawił, ważniejsza jest odpowiedź
Pozdr
witekga - 31-01-2009 16:33
Cytat:
Od momentu rozpoczęcia użytkowania Mondka co ok 400 km mam objaw nagłego wzrostu spalania o ok 100% w stosunku do normy - obserwowane na chwilowym zużyciu. SPalanie takie trwa ok 5-6 km po czy mwraca do normy. Czy taki jest objaw wypalania DPF? Z tego co się doczytałem to fakt że DPF zwiększa zużycie ale że aż w takim stopniu? Też tak macie?
Pozdrawiam
K W S-maxie mam podobnie, jest to "sprawka" DPF-a, gdzieś wyczytałem, że jest czujnik ciśnienia przed i za DPF-em, jak się przytka i różnica ciśnień przekroczy jakąś zaprogramowaną granicę to włącza się automatycznie wypalanie DPF-a.
heko - 31-01-2009 16:40
Cytat:
gdzieś wyczytałem, że jest czujnik ciśnienia przed i za DPF-em, jak się przytka i różnica ciśnień przekroczy jakąś zaprogramowaną granicę to włącza się automatycznie wypalanie DPF-a. ...ale na pewno nie w Fordzie...tutaj obliczają to logarytmicznie...taki programik...ale troszkę do d..py :fcp5
peryskop - 31-01-2009 20:38
Nie da się poczynić takich obserwacji i wniosków na podstawie ręcznej obserwacji chwilowego spalania :fcp2 :fcp3 za dużo patrzysz na chwilowe spalanie, które to moim zdaniem jest prawie zbędne i bardzo bardzo subiektywno/chwilowe :fcp7 :fcp2 :fcp7 :fcp2
no i heko cuś o tym logarytmie wspomina....co prawda jestem inż ale matematykę na co dzień tylko do liczenia kasy stosuje :fcp18 :fcp19
KrisK - 02-02-2009 09:40
Cytat:
Nie da się poczynić takich obserwacji i wniosków na podstawie ręcznej obserwacji chwilowego spalania :fcp2 :fcp3 za dużo patrzysz na chwilowe spalanie, które to moim zdaniem jest prawie zbędne i bardzo bardzo subiektywno/chwilowe :fcp7 :fcp2 :fcp7 :fcp2
no i heko cuś o tym logarytmie wspomina....co prawda jestem inż ale matematykę na co dzień tylko do liczenia kasy stosuje :fcp18 :fcp19 A założymy się że się da? Jeżeli jadę powiedzmy 120 km/h na 6 biegu, spalanie wynosi powiedzmy 6l/100km i utrzymuje sie w granicach +/- 0,5l w systemie ciągłym a nagle występuje wzrost spalania i spalnaie chwilowe (ciągle jadąc równo autostradą) wynosi 13-15 l i to trwa powiedzmy 5 km jazdy to uważam że jest to zauważalne i daje podstawy do takich obserwacji i wniosków.
Pozdr
:)
PAFFCIO - 02-02-2009 11:49
Co do zasady masz rację i chodzą słuchy po forum, że rzeczywiście w nowszych wersjach softu została taka funkcja zaimplementowana. Czyli obserwacja organoleptyczna, której dokonałeś jest słuszna i po własnym uważaniu, komputer (na podstawie algorytmu) zamiast wyświetlić wymianę oleju (za którą płaci Ford :fcp3 ) dopala Ci DPF'a :fcp16
Ciekawi mnie tylko jedno. Ponieważ proces przepalania DPF'a wymaga odpowiednich warunków termicznych i czasu, a skoro o jego rozpoczęciu decyduje komputer, nie wiedząc czy jedziesz na trasie, czy w mieście i za chwilę staniesz, to na ile ten proces odbywa się w optymalnych dla całego tematu warunkach?? Co więcej mam podejrzenie, że rozpoczynanie tego procesu bez jego pełnego i prawidłowego przeprowadzenia i zakończenia (a tak się dzieje, gdy komputer Cię zaskoczy w drodze po fajki) będzie negatywnie oddziaływał na DPF'a bo nawet w instrukcji piszą, że to musi potrwać...
Osobiście uważam więc, że powinno to być zrobione tak, że mam w konfiguracji dodatkową funkcję pt: "wypalanie DPF'a" i po pojawieniu się komunikatu sam tej operacji dokonuję wtedy gdy mogę zapewnić optymalne warunki procesu...dlatego wolę swoją wersję softu i samemu dbać o to by DPF co jakiś czas przepalić :fcp13
KrisK - 23-02-2009 14:59
mały update w temacie
Cytat:
Co do zasady masz rację i chodzą słuchy po forum, że rzeczywiście w nowszych wersjach softu została taka funkcja zaimplementowana. Czyli obserwacja organoleptyczna, której dokonałeś jest słuszna i po własnym uważaniu, komputer (na podstawie algorytmu) zamiast wyświetlić wymianę oleju (za którą płaci Ford :fcp3 ) dopala Ci DPF'a :fcp16
Ciekawi mnie tylko jedno. Ponieważ proces przepalania DPF'a wymaga odpowiednich warunków termicznych i czasu, a skoro o jego rozpoczęciu decyduje komputer, nie wiedząc czy jedziesz na trasie, czy w mieście i za chwilę staniesz, to na ile ten proces odbywa się w optymalnych dla całego tematu warunkach?? Co więcej mam podejrzenie, że rozpoczynanie tego procesu bez jego pełnego i prawidłowego przeprowadzenia i zakończenia (a tak się dzieje, gdy komputer Cię zaskoczy w drodze po fajki) będzie negatywnie oddziaływał na DPF'a bo nawet w instrukcji piszą, że to musi potrwać...
Osobiście uważam więc, że powinno to być zrobione tak, że mam w konfiguracji dodatkową funkcję pt: "wypalanie DPF'a" i po pojawieniu się komunikatu sam tej operacji dokonuję wtedy gdy mogę zapewnić optymalne warunki procesu...dlatego wolę swoją wersję softu i samemu dbać o to by DPF co jakiś czas przepalić :fcp13 Kilka dodatkowych informacji
Ostatnio miałem okazję przekonać się co się stanie jeżeli będę zmuszony wyłączyć silnik w trakcie "wypalania DPF" czyli w momencie gdy spalanie paliwa jest wyższe o ok 100% od wartości normalnych. Podjeżdżając na miejsce postoju stwierdziłem, że chwilowe spalanie wynosi 1,6 l/h. Z braku czasu byłem zmuszony wyłączyć silnik nie czekając na zakończenie procesu wypalania. Jakież było moje zdziwienie po kilku godzinach postoju i ponownym odpaleniu silnika, gdy stwierdziłem że proces wypalania jest kontynuowany. Z ciekawostek mogę jeszcze dodać że wypalaniu towarzyszy jakiś specyficzny cykliczny dźwięk oraz bardzo charakterystyczny zapach podobny do topionego plastiku bądź metalu o bardzo wysokiej temp (jak nowo zakupione żelazko). Sytuacji tej nie towarzyszy jakiekolwiek świecenie kontrolki DPF (o ile taka istnieje). Skutki takiego systemu wypalania są mi nieznane (poszukuję informacji).
Dodam jeszcze że jazda 3000 obr/min na autostradzie (czyli stara wersja dopalania DPF) nie ma żadnego znaczenia. Jechałem tak ok 100km a i tak w zupełnie niespodziewanym momencie ponownie wzrosło spalanie.
Jeszcze jedno... obserwuję, że przy zbliżaniu się do momentu rozpoczęcia wypalania delikatnie stopniowo rośnie zużycie paliwa, potem jest nagły skok do wartości ok 100% normalnego a potem znaczny spadek; np.
100 km/h, 6 bieg - przed załączeniem wypalania DPF - 7-8 l/100; moment załączenia wypalania 14-15 l/100, po ok 5km jazdy spadek do wartości 5,5-6l/100
Podaję tego posta jako ciekawostkę :)