ďťż

1,6 TDCi, Dymienie po szybszej jeździe

Zobacz wypowiedzi

1,6 TDCi, Dymienie po szybszej jeździe





pablo999 - 12-07-2009 23:20
1,6 TDCi, Dymienie po szybszej jeździe
  Witam.

Od kilku tygodni jeżdżę Focusem 1,6 TDCi z 2006, przebieg: 78 000km, i mam z nim problem:
Czasem po szybszym przejechaniu kilku kilometrów w momencie puszczenia pedału gazu i/lub hamowaniu silnikiem widzę za mną kłęby białego dymu.
Ta szybsza jazda nie oznacza pełnych obrotów na zimnym silniku. Gaz wciskam nie mocniej niż na jakieś 3/4 zakresu i nie szaleję prze pierwsze kilka minut jazdy.
Na biegu jałowym można odczuć lekką nierównomierność obrotów, tak jakby co 2-3 sek. wypadał zapłon.
Miałem już problem z nieszczelnością pomiędzy wtryskiwaczem 4 tego cylindra a głowicą, ale na to chyba już pomogła wymiana uszczelnienia (podkładki) w warsztacie zajmującym się tylko dieslami.

Ponadto 2 razy zapaliła mi się CZERWONA kontrolka "awaria silnika" (ikona trybika z wykrzyknikiem w środku). W obu przypadkach było to po przejechaniu co najmniej kilkunastu km z prędkością ok. 150 km/h (oczywiście robiłem to na niemieckich autostradach ;). W momencie zapalenia się tej kontrolki moc i obroty silnika była wyraźnie ograniczona. Po zgaszeniu silnika i ponownym odpaleniu problem znikał.

W serwisie, po diagnostyce z kompem, powiedziano mi że muszę regenerować filtr DPF. Regeneracja Statyczna w serwisie się nie udała. Prawdopodobnie filtr sam się zregenerował dynamicznie podczas jazdy (wg. serwisu wystarczy w tym celu przejechać ok 50 km z obrotami co najmniej 3500/min).

Poza tym wszystko jest ok, spalanie w normie.
wymieniłem niedawno olej i filtry. Tankuje na BP albo Orlenie.

Z góry dzięki za pomoc osób które miały już podobny problem.




pablo999 - 25-07-2009 21:42

  Hej
Szkoda że nikt nie był w stanie mi pomóc.
Ale mam kolejne spostrzeżenia, może one pomogą w rozwiązaniu zagadki.
Jak pisałem, ok miesiąc w tył wymieniałem olej.
Od tego czasu przejechałem już kilka tyś. km.
Dzisiaj sprawdziłem poziom oleju, był jakieś 3-4 mm powyżej stanu MAX na bagnecie.
(grrr, <kilka przekleństw w kierunku warsztatu który wymieniał mi olej> )

Przy okazji odkręciłem rurę filtr powietrza--wejście TURBO, do której jest też doprowadzona rurka odpowietrzenia głowicy silnika. No i była zaolejona, zwłaszcza w karbowaniach dało się zauważyć olej. . .;(
Uwzględniając kierunek przepływu powietrza i to że filtr powietrza raczej nie poda nam oleju ;), jedynym podejrzanym o zaolejenie węża jest odpowietrzenie głowicy.

A więc do rzeczy. . .
Czy jest możliwe aby nadmiar oleju był wypluwany rurą odpowietrzenia głowicy na wejście TURBO, przelatywał przez silnik i objawiał się biało-niebieskim dymem z wydechu??
Zwłaszcza w momencie odpuszczenia gazu gdy silnik ma większe obroty??

PS.
Oczywiście jadę jak najszybciej na upuszczenie nadmiaru oleju.



wojtekjanus - 25-07-2009 22:05

  3 - 4 mm nad poziom maksymalny nie powinno powodować żadnych skutków. Jeżeli masz zaolejoną rurę ssącą PRZED turbiną, to znaczy to - owszem - że olej leci odpowietrzeniem ze skrzyni korbowej, ale nie dlatego, że jest go za dużo, ale dlatego, że są przedmuchy z cylindrów - pierścienie tłokowe są zużyte. Nie zgarniają też oleju i stąd biały dym w wydechu.

Pierwszym krokiem w sprawdzeniu silnika w twoim przypadku powinno być zmierzenie ciśnienia sprężania w cylindrach - to jest zawsze test prawdy silnika i punkt wyjście do prawidłowej oceny w takiej sytuacji i dalszego postępowania.

Przyczyną dymienia na biało spalonym olejem mogą być jeszcze inne, np uszczelniacze trzonków zaworów i prowadnic lub turbina - ale najpierw zrób pomiar ciśnienia sprężania (w dieslu na zimnym silniku).



pablo999 - 25-07-2009 23:08

  Dzięki za odpowiedź.

"Nieszczelne pierścienie i/lub uszczelniacze trzonków zaworów. . "
Brzmi poważnie.
Pamiętajmy że auto ma poniżej 80 000 km, a biały dym pojawia się przy odpuszczeniu gazu, a więc kiedy ciśnienie w cylindrach raczej jest niższe.
Wydaje mi się, że gdyby były to te nieszczelności to dym pojawiałby się w
momencie przyspieszania/wkręcania się silnika na obroty a nie gdy odpuszczam gaz.

Poza tym spalanie mam chyba na zbyt normalnym poziomie jak na silnik z nieszczelnościami cylindrów.
Podczas ostatnich upałów, przy 3 osobach, bagażniku załadowanym tak że tył siedział niżej i włączonej klimie spalił mi na trasie ok 6,3 l/100 km
(przy prędkościach ok 130-140 km/h)




Jester - 26-07-2009 13:49

  Z mojego skromnego doświadczenia obstawiam właśnie uszczelniacze zaworów. Po odpuszczeniu gazu w kolektorze dolotowym panuje niższe ciśnienie, turbina daje mniej powietrza więc różnica cisnień między magistarlą olejową a dolotem jest największa. Silnik wyciąga sobie olej trzonkami zaworów przez uszczelniacze.
Wytarte pierśnie, wg. mojej wiedzy, powinny objawiać się przy obciążaniu silnika. Wtedy wystepuje największa różnica ciśnień między komorą spalania, a skrzynią korbową. Część gazów w postaci przedmuchów wyrzuca olej przez odpowietrzenie.
Nie sugeruj się spalaniem. W pierwszym przypadku nie ma znaczących różnic w oporach silnika, w drugim niedostatek cisnienia nad tłokiem kompensowany jest mniejszymi oporami przy ruchu tłoka. Zgodnie z radą wojtekjanus zrób test ciśnienia sprężania.



SMUTNYINDYK - 27-07-2009 00:29

  A może pojazd był wcześniej przegrzany i to uszczelka głowicy? Płyn chłodzący dostaje się do oleju i jego przybywa?, A biały dym to wypalany w cylindrze płyn chłodniczy, który przedostaje się również do komory spalania.



pablo999 - 28-07-2009 22:54

  Hej

Uszczelka głowicy chyba jest ok.
W płynie chłodniczym brak śladów oleju, jest czysty jak łza.
A w oleju też nie ma niczego niepokojącego.

PS.
Na sprawdzanie ciśnienia sprężania jeszcze nie dojechałem. .

Pozdro
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bless.xlx.pl
  •