świece żarowe - pomiar
MariuszTDCi - 23-02-2008 18:21
świece żarowe - pomiar
Witam
Dziś zmierzyłem świece prostym miernikiem uniwersalnym typ MAS830. Mam Focusa TDCi 100KM, przebieg ok. 99tys. km. Pomiar dokonywałem po ok. 1 godzinie jazdy, -czyli silnik był jeszcze ciepły - nie wiem czy to sie w jakiś sposób odbiło na pomiarze. Najpierw zmierzyłem wszystkie świece - odpiąłem kabel zasilający koło bagnetu. Miernik był ustawiony w położenie 200? - nie wiem czy dobrze ale pokazywało mi wtedy ok. 1,5?. Później odpiąłem kabel od świec i na każdej miałem wartości od 1,2 - 1,5?. I teraz pytanie czy mam świece do wymiany czy są dobre. Dodam że świece od nowości nie były zmieniane. Nie mam większych problemów z zapalaniem, po dłuższym postoju w garażu np. kilka dni jak chcę go zapalić - temperatura w garażu ok 0 - 5^C, czasami nawet kilka stopni poniżej zera , czyli delikatny mrozik - garaż mam nieogrzewany. Auto wtedy zapali za drugim razem - kręcę rozrusznikiem krótko, tj. 2-3 sekundy nie wiem może to za mało, chociaż za drugim razem już zapala.
Pozdrawiam Mariusz
1floyd - 23-02-2008 21:19
Witam.Świece żarowe ciężko jest z diagnozować za pomocą omomierza z reguły mają różną oporność. Można w ten sposób wyeliminować walniętą jak jest przerwa ale często też ma zwarcie lub po prostu nie dogrzewa. Najlepiej jest po prostu wykręcić podłączyć po akumulator
( uwaga na możliwość po parzenia ) i zabaczyć czy równo i ładnie się żarzy.
Pozdrawiam 1floyd
maciej851 - 28-02-2008 19:56
A co ile trzeba wymieniać świece?
bartstep - 03-03-2008 10:36
Czesc,
Z tego co pamietam zimna (sprawna) swieca ma opor okolo 0,2 Ohma.
Ale nie jest to regula, poniewaz swiece maja bardzo rozna budowe i nowoczesne swiece maja to do siebie, ze wraz ze wzrostem temperatury samej swiecy rosnie jej opornosc, a maleje pobor pradu. Wiec ciezko bedzie Ci pomierzyc te wartosci (tym bardziej, ze napisales, ze dokonales pomiaru na cieplym silniku).
Swiece sie wypalaja i mimo, ze maja obwod i grzeja to szybkosc i skutecznosc grzania spadaja. Nowa swieca osiaga temperature ponad 1050 stopni (niektore nawet okolo 1400-1500 stopni).
Stare swiece (zuzyte, wyeksploatowane) osiagaja temp okolo 800 stopni (widac roznice, szczegolnie w mrozy).
Swiece zarowe powinno sie wymieniac co okolo 3 lata (lub 60 tys.). To zapewnia, ze swiece beda zawsze w dobrej kondycji. Ale jak zwykle sa wyjatki od reguly i dobre swiece beda dzialac osiem lat bez awarii a inne tanie chinskie podroby juz po roku moga byc do wywalenia.
Wiec moim zdaniem oryginaly (lub dobre markowe produkty) i wymiana co trzy lata (nie majatek) i auto bedzie zawsze gotowe do wspolpracy, nawet w mrozy :)
:fcp29