zimówki zmiana 195/60/15
cyber_human - 31-01-2010 12:49
zimówki zmiana 195/60/15
Witam.
To mój pierwszy post tutaj.
Jeździłem Focusem MK1, MKI FL, ostatnio Mondeo MK3 - rozbiłem (poszkodowany) i teraz znów Focusem MK2 FL - wszystkie służbowe.
Ale do sedna. W moim obecnym Focusie MK2 FL miałem zimówki 195/60/R15 Kormoran (jakiś starszy model - kilkuletnie) na stalowych felach. Auto w tegorocznej zimie (Poznań) dobrze jeździło, niezła przyczepność zarówno na mokrym, zmrożonym, błocie pośniegowym i śniegu.
Ale przedwczoraj założyłem alu od rozbitego Mondeo (felgi proste, tiptop) 205/55/R16 z zimówkami Fulda Kristall. Głębokość bieżnika 6 mm przód, 5 tył.
W Mondeo jeździło mi się poprzedniej zimy bardzo dobrze na tych oponach. Byłem aż zaskoczony dobrą trakcją (byłem w górach zimą).
A teraz w Foce jest kiepsko. Dużo gorzej niż na Kormoranach. Auto ciągle traci przyczepność, ABS bardzo często interweniuje, nawet na małym śniegu szybko tracą przyczepność i kierowalność. Lepiej spisują się tylko w kopnym śniegu.
Oczywiście znam i rozumiem fizykę - 205 jest szersza, jest na śliskim mniej przyczepna niż 195. Rozumiem, że węższa opona to, przy tej samej masie pojazdu, większy nacisk - większa przyczepność.
Rozumiem, że Mondeo cięższe lepiej współpracowało z tymi oponami.
Tyle, że różnice między 195 a 205 w przyczepności są bardzo duże. Zaskakująco duże.
Czy ktoś miał podobne doświadczenia?
A może do Foki inne opony przy takim rozmiarze?
Ciśnienie mam zalecane z naklejki dla tego rozmiaru: 2,3 na przód i tył.
Pozdrawiam...
maureliusz - 31-01-2010 15:08
Może zacznij od porównania masy samochodów...
tomiscorpio - 31-01-2010 16:16
porownywanie 2 roznych opon tez jest bezsensu , bo zaraz wyjdzie ze te fuldy to kartofle twarde . A dwa rozmiar 205 to w focusie dosyc duzo.
umnie nowe 205 kopia snieg az milo.
"Tyle, że różnice między 195 a 205 w przyczepności są bardzo duże. Zaskakująco duże."
Takie wnisoki idzie wysnuc uzywajac 2 nowych opon na tym samym aucie , a nie 2 roznych kpl opon
Komor - 31-01-2010 17:02
Czy duzo to chyba nie .... Wszystkie od 1,8 TDCi i 2,0 bezyny mają już 16" koła minimalnie i opone 205. Za dużo zimą to może być 225.
maureliusz - 31-01-2010 19:23
Albo ja źle zrozumiałem, ale on porównał dwa takie same komplety opon na różnych samochodach :-) ROTFL
Róźnice będą pewnie w masach samochodu. Nie wiemy czy oba kombi, czy oba diesle? Różnica w masie 100kg już robi sporo, bardzo sporo :-)
tomiscorpio - 31-01-2010 19:43
maureliusz zmien dilera chlopie :D :D skad Ty to wymysliles ....
"Focusie MK2 FL miałem zimówki 195/60/R15 Kormoran (jakiś starszy model - kilkuletnie)"
"Ale przedwczoraj założyłem alu od rozbitego Mondeo (felgi proste, tiptop) 205/55/R16 z zimówkami Fulda Kristall."
cyber_human - 31-01-2010 22:19
Panowie!
Focus MK2 FL i Mondeo MK3 - oba w kombi. Oba w dieslu.
Kormorany mają już trochę za sobą historii, latały w Omie 2.0 sedan `96. Ale mają 5-6 mm jeszcze.
Natomiast fuldy mają za sobą chyba 2 sezony w Mondeo opisywanym. Też są 5-6 mm.
Sądziłem, że te Kormorany nie są jakieś super. Co prawda w Omedze nie miałem innych opon zimowych, ale minioną zimę przelatałem na letnich Kleber HP2 205/65/R15 i powiem Wam, że byłem pozytywnie zaskoczony. Co prawda nie było śniegu, a i minus nie był głęboki, ale, co więcej tył napęd, było bardzo si. Że nie wspomnę o letnim sezonie. Po prostu miodzio. W deszczu na autostradzie but w podłogę. W mocnych opadach do 160 km/h dało się z dobrą trakcją lecieć, przy mniejszych opadach dwie paki. Świetna przyczepność (tył napęd), dobre bardzo hamowanie. Lokuję je wysoko. Ale to model nieco starszy, trzeba by porównać najnowsze dzieci topowych firm. Ok, bo podróżuję off-topowo...
Wracając. Jutro sprawdzę, czy oponiarz rzeczywiście dał 2,3 atm, czy też miał chiński manometr i siedzi tam np. 2,6. Poza tym, jeśli jest 2,3, zastanawiam się, może obniżę do 2,2 i zobaczę, czy coś to zmieni.
Przy okazji. Mamy w firmie Fokę MK2 FL 1,8 TDCI na 205/60/R16. Przejadę się nią jutro i napiszę, jakie wrażenia. Sprawdzę też jakie gumy na niej leasingodawca zamontował.
maureliusz: nie zmieniaj dealera, tylko podaj nam jego namiary :P
ps. jest jeszcze jeden szczegół. Te Kormorany to chyba jednak 195/65/R15. Też jutro sprawdzę, ale na 85% są w stosunku 65. Czyli są wyższe o 5% od 60 - skutek - mocniej pracuje burta opony, zawieszenie lepiej wybiera nierówności, ale sama przyczepność nie ma tu chyba wiele wspólnego... (?)
edit:
a zatem ciśnienie jest si - 2.3.
Sprawdziłem tę drugą Fokę, na takich samych oponach, tyle, że fele Stahl. Pomijając różnicę w mocy o 25 kucy, czyli jakieś 28% niecałe, to auto prowadzi się podobnie. Jest jakby bardziej miękkie, a mój kombi bardziej twardy... Ale to już może być subiektywizm lub różnica w tłumieniu zawieszenia, bo jednak pewnie inne amory. Nie wiem. Ciekawe, czy to hatch back'a 1,8 TDCI wstawiają inne niż do kombi 1.6 TDCI?
Niemniej wiem jedno. Na ostrą zimę warto sprawić sobie zimówki o rozmiar węższe na dodatkowych felgach, nawet stalowych i wcale niezłym pomysłem jest zmniejszenie o cal rozmiaru, przy zachowaniu średnicy/obwodu w granicach podanych przez producenta. Choć auto wygląda gorzej (nawet porównując stalowe czarne bez kapsli 16" i 15", 16" na niskim profilu wyglądają dużo fajniej).
195 vs 205: różnica w trakcji bardzo znacząca.
No i 205 mocniej szarpią sterem na naszych "gładkich" polskich "drogach".
Tylko kopny śnieg lepiej traktują 205. Ale tu zależność jak z sypkim piaskiem - im więcej, tym lepiej. Co nie znaczy, że 195 zakopują się nawet tej zimy. Ogólnie dają radę.
Post scriptum:
oczywiście zostawiam alu... Ten wygląd jest... bezcenny 8)
Za wszystkie inne straty da się zapłacić Visą :one: