HAMULCE czyli odpowietrzanie Mondiego
skbart - 20-05-2006 10:49
HAMULCE czyli odpowietrzanie Mondiego
Witam wszystkich na forum, przyszedł moment na odpowietrzenie hamulcy, muszę to zrobić ale bez wymiany płynu, chciałbym go tylko ewentualnie dolać. Podejrzewam że mam płyn DOT-4 ale na stacji widziałem też Dot-3 i Dot-5.
:fcp15 Czy to można mieszać????????
Wiadomo że nie można mieszczać RA1 z DOT-4 ale to łatwo poznać bo mają rożne kolory.
Pozdrawiam
krzysieksa - 20-05-2006 11:53
Cytat:
Witam wszystkich na forum, przyszedł moment na odpowietrzenie hamulcy, muszę to zrobić ale bez wymiany płynu, chciałbym go tylko ewentualnie dolać. Podejrzewam że mam płyn DOT-4 ale na stacji widziałem też Dot-3 i Dot-5.
:fcp15 Czy to można mieszać????????
Wiadomo że nie można mieszczać RA1 z DOT-4 ale to łatwo poznać bo mają rożne kolory.
Pozdrawiam Jeśłi nie wiesz jaki masz płyn to nie baw się w zgadywanie tylko odrazu wymieni płyn na nowy dobrej firmy o wysokiej temperaturze wrzenia!!
Nie powinno się dolewać do zbiorniczka, w którym jest DOT4 lub 5 - DOT3. DOT3 ma niską temp wrzenia. Proponuję kupić Auto Świat tam jest test kilkunastu płynów hamulcowych w tym DOT. Są podane temp wrzenia oraz temp wrzenia płyny zawodnionego. Myślę, że jak wydasz 24 zł na 2 buteleczki nowego płynu to nie zbiedniejesz a dzięki temu możesz się uratować od stłuczki.
Ja wiem co to wrzący płyn hamulcowy w układzie-hamulce praktycznie giną. Dusisz pedał hamulca w podłogę a auto nie reaguje (Fiat Tempra-ostre hamowanie z prędkości 180 km/h do 90 km/h wyhamowałem dalej to praktycznie nie było możliwości szybkiego zatrzymania się-bardzo głupie uczucie i przerażające. Miałem wtedy autko 5 lat i płynu ani razu nie wymianiałem i nie wiem czy poprzedni właściciel wymieniał. Po tamtym incydencie odrazu wymieniłem nanowy DOT4.
Myślę, że nawet nie zastanawiaj się nad dolewką tylko odrazu jedź do mechaniora i zmieniaj cały płyn! Płyn hamulcowy nie jest w obiegu. Płyn hamulcowy, który jest w przewodzie najbliżej hamulca zostaje tam dożywotnio póki sie nie wymieni całego płynu z całego układu. Tak więc po 2 latach ten płyn dostawał ogromnej temp i jego wytrzymałość na wrzenie się obniżyła i możesz mieć niemiłą niespodziankę jak hamulce przy dużej prędkości odmówią posłuszeństwa :(
Wiem bo już takie coś miałem i nikomu nie życzę tego a 24 zł to nie jest majątek. Na własnym bezpieczeństwie a nawe życiu się nie oszczędza!
podam Ci kilka rodzai płynów, temp ich wrzenia oraz cenę:
1. K2, temp wrzenia 253 st.C, temp wrzenia zawodnionego 155 st. C. cena za 0,5 l to 9 zł
2. Organika DOT4, temp wrzenia 262, temp wrzenia zawodnionego 168, cena 12 zł za 0,5 l
3. Delphi, temp wrzenia 262, temp wrzenia zawodnionego 175 st. C, cena 16 zł
4. Ferodo, temp wrzenia 252, temp wrzenia zawodnionego 175, cena 17 zł za 0,5 l
5. Mobil, temp wrzenia 263, temp wrzenia zawodnionego 163, cena 19 zł
6. Bosch, temp wrzenia 261, temp wrzenia zawodnionego 162, cena 35 zł za 1 litr
7. Tutela Extreme 5, temp wrzenia 293,5 st.C, zawodnionego 202, cena 40zł za 0,5 l
8. EBC, temp wrzenia 302 st.C, temp wrzenia zawodnionego 214 st.C, cena 49 zł za 0,5 l
Myślę, że warto zainwestować w nowy, dobrej jakości płyn hamulcowy. :)
skbart - 20-05-2006 12:47
No to chyba się temat kończy, bardzo dziękuję, rzeczywiście 25 pln to nie wydatek a jak otowrzyłem zbiorniczek w samochodzie to płyn przypominał błotnistą breje a nie płyn hamulcowy. Idę do sklepu kupić nowy płyn. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za pomoc. :fcp2 :fcp1