[MK2] klima manual na klimatronik - pytania i odpowiedzi.
Kimura - 13-06-2008 23:05
[MK2] klima manual na klimatronik - pytania i odpowiedzi.
Jak w tytule.
Niestety szukałem w "szukajce", przeleciałem wiele tematów i jedyne co znalazłem to tematy dotyczące MK3.
Niestety ja jeszcze nie przerobiłem u siebie sterowania ale mam nadzieję że już ktoś to zrobił i mógłby się podzielić swoją wiedzą praktyczną.
Moje pierwsze pytanie nie będzie "czy się da przerobić?" (bo to wiem że da się..), ale JAK to zrobić?
Jestem z wykształcenia i z zamiłowania (tak trochę) elektronikiem i widziałem na allegro urządzenie mikroprocesorowe oparte na atmelu które można by zaprogramować na obsługę klimatyzacji, ale niestety nie zastąpi ono estetycznego "klimatronika"
VoyTasS - 13-06-2008 23:56
Samego klimatronika można kupić
A co do montażu to sam z checią bym się dowiedział jak to zrobić :)
Z zaciekawieniem będę więc obserował temat
Kimura - 14-06-2008 15:05
Więc z tego co wyczytałem w strzępach na forum i po przyjrzeniu się złączom w sterownikach klimatyzacji doszedłem do wniosku że potrzebne będą :
-sterownik
-czujnik temperatury wewnętrznej
-dmuchawa nadmuchu
Prawdopodobnie potrzebne jeszcze będą czujniki temperatury zewnętrznej i nasłonecznienia, ale bez tego ostatniego przypuszczam że powinno też działać.
Problemem może okazać się silnik dmuchawy bo na allegro takiego nie znalazłem a potrzebny jest z innym sterowaniem (nie czterostopniowym ale liniowym), chyba że znajdziemy sam regulator tranzystorowy co nam ułatwi trochę sprawę z demontażem dmuchawy.
Pozostało teraz tylko czekać aż ktoś mądry opisze wyprowadzenia w gniazdach sterownika...
1olek - 14-06-2008 19:41
Wystarczy kupic wiazke od klimatronika i wmontowac w miejsce starej. Dmuchawa od anglika odpada bo kreci sie w druga strone. Klima obejdzie sie bez czujnika naslonecznienia ale nie jest on drogi.
VoyTasS - 14-06-2008 20:25
Czyli, reasumując, należy zaopatrzyć się w:
- konsolę klimatronika (są takie na alledrogo z MK1 i MK2)
- dmuchawę nadmuchu (ile toto i gdzie znaleźć?)
- sterownik (j.w.)
- czujnik temp. wewn (opcjonalnie zewn)
- wiązkę do klimatronika (czy starczy podmienić starą od manuala i tyle?)
Wszystko połączyć (jakaś instrukcja by się przydała od kogoś kto zrobił to u siebie)
Dobrze myślę?
1olek - 14-06-2008 20:34
VoyTasS, myslisz dobrze bylo to kiedys opisane na forum bo sam sledzilem ten temat, jak kupilem autko chodzil mi ten pomysl po glowie ale dalem sobie spokoj bo z mojej manualnej klimy jestem zadowolony.
Kimura - 15-06-2008 21:30
Dla drobnego sprostowania...
Często mylimy pojęcie "klimatronik" - występuje dopiero w MK3.
W MK2 jest SATC (półautomat)
A w MK1 był montowany na życzenie w salonie klimatronik "DIAVA"
Różnica jest taka że w MK1 sterowanie kierunkiem nawiewów jest elektryczne, wystarczy poprzekładać kilka kabelków i będzie działać jak prawdziwy automat.
W MK2 sterowanie jest za pomocą siłowników pneumatycznych, działających za pomocą przekazywania podciśnienia na poszczególne siłowniki i elektronika się tu nie przyda, więc od MK1 nie będzie pasować do MK2 (chyba że zmienimy też siłowniki z pneumatycznych na elektryczne silniki krokowe).
Wiązki za bardzo nie trzeba zmieniać, tzn. nie musimy wydłubywać starej, tylko mając odpowiedni wtyk do sterownika, kilka kabelków i dobry schemat sami byśmy dali radę.
Potrzebna jest tylko osoba która już miała w ręku wiązkę od SATCa i wie jaki kabelek gdzie idzie, która by mogła nam tu wszystko opisać.
Ja jeszcze w necie poszukam...
Kimura - 16-06-2008 23:45
pojawiło się u mnie jeszcze jedno zagadnienie...
Kiedy na zewnątrz jest powiedzmy 15`C a autko stało w pięknym słońcu i w środku mamy 25`C to jak włączymy klimę na obiegu zamkniętym to zacznie nam schładzać za pomocą kompresora zamiast wpuścić chłodne powietrze z zewnątrz.
Jak rozwiązany jest problem z wyborem obiegu??
Jak już wiadomo wszystko jest sterowane "podciśnieniowo" więc trzeba to trochę przerobić.
Pomyślałem o jakim elektrozaworze który będzie mógł "przełączać" podciśnienie na odpowiednie siłowniki.
Mogą to być jakieś stare elektrozawory od gazu (choć to trochę toporne).
Lepszym rozwiązaniem by było zastosowanie pojedynczych wtrysków od gazu (np koltec) i coś na zasadzie rozdzielacza podciśnienia.
Jeszcze raz się zwracam z prośbą o opis pinów (który do czego) na sterowniku... :fcp12