ďťż

[mk3] czy ktos kiedys pozbyl sie kola dwumasowego ?

Zobacz wypowiedzi

[mk3] czy ktos kiedys pozbyl sie kola dwumasowego ?





Malyyniak - 26-03-2008 01:20
[mk3] czy ktos kiedys pozbyl sie kola dwumasowego ?
  Witam , tak sobie wlasnie przegladalem orientacyjnie ceny czesci do mondeo i natknalem sie na to: [link=http://cgi.ebay.co.uk/SOLID-FLYWHEEL-CLUTCH-SLAVE-CYLINDER-FORD-MONDEO-2000_W0QQitemZ190208935913QQihZ009QQcategoryZ21654 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem:1niy12ft]tutaj[/link:1niy12ft]
czy ktos kiedys slyszal o takim wynalazku ? a jezeli tak to jak to dziala?
czy jest jakac zauwazalna roznica?
a jezeli nie ma , to po co dwumasowka?




cichyPWR - 06-08-2008 07:32

  Jednocylindrowy, czterosuwowy silnik spalinowy wykonuje pracę jeden raz na cztery suwy. Do akumulacji wykonanej pracy i zapewnienia bardziej równomiernego biegu, w silniku wykorzystuje się koło zamachowe osadzone na wale korbowym. Im większa masa koła, tym silnik jest bardziej ociężały i z opóźnieniem reaguje na dodanie gazu. Oprócz energii koło również akumuluje drgania powstające w silniku. Nierównomierna praca silnika powodowana cyklicznie występującymi zapłonami w poszczególnych cylindrach wywołuje drgania w układzie napędowym. Drgania te stają się szczególnie dokuczliwe, gdy jednostka napędowa pracuje na biegu jałowym.

W dotychczas stosowanych konstrukcjach drgania wychodzące z silnika w zakresie niskich prędkości obrotowych do około 1300 obr/min były bezpośrednio przenoszone do skrzyni biegów. Powodowały dodatkowy hałas i przyczyniały się do przyśpieszonego zużycia jej części składowych.

Aby to zmienić, w większości nowoczesnych samochodów duże koło zamachowe rozdzielono na dwie części, z których jedna jest związana z wałem korbowym silnika, druga zaś odseparowana mechanicznie od części pierwszej jest umocowana do wału skrzyni biegów. Koło znajdujące się bliżej silnika ma wieniec współpracujący z rozrusznikiem. Obie części koła zamachowego są połączone obrotowo na łożysku. Pomiędzy obie połówki wmontowano system tłumiący drgania, wykorzystujący sprężyny umieszczone w rowkach obwodowych. Drgania wytworzone przez jednostkę napędową absorbowane przez koło zamachowe umieszczone bliżej wału korbowego silnika są tłumione przez sprężyny tłumika. Na drugą część koła zamachowego przenoszą się one tylko w nieznacznej części. Co bardzo istotne dla harmonii ruchu, druga część koła zamachowego zwiększa bezwładność układu po stronie skrzyni biegów.

W droższych konstrukcjach tłumik drgań skrętnych w postaci sprężyn jest zastępowany elementem hydraulicznym. Ponieważ dwumasowe koło zamachowe posiada tłumik drgań skrętnych, tarcza sprzęgła już nie musi być wyposażona w ten element.

Zalety

Oprócz eliminacji drgań, atutem koła dwumasowego jest zmniejszenie momentu bezwładności po stronie silnika, co ułatwia zmianę biegów oraz zwiększa trwałość synchronizatorów. Kolejną zaletą jest wyeliminowanie hałasu i szarpania w zakresie małych prędkości obrotowych, które przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd. Dane katalogowe informują, że zużycie maleje aż o 5 procent.

Obecnie w Europie co czwarty samochód wyposażony jest w silnik z dwumasowym kołem zamachowym (m.in. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Volvo, VW). Niestety to nowoczesne rozwiązanie jest znacznie droższe od konwencjonalnego sprzęgła. Dla samochodów osobowych ceny kompletnych urządzeń mieszczą się w przedziale od 1500 do 3100



markotek - 06-08-2008 09:49

  Moje uznanie cichyPWR. Wiedza przekazana dość jasno i obrazowo. W końcu zakumałem co to jest koło dwumasowe ;). Na szczęscie jeżdże benzynką ale wiele słyszałem o tym "kole" że sporo zabiera dulków z portfela :).



kreeecik - 06-08-2008 12:21

  Cytat:
Na szczęscie jeżdże benzynką ale wiele słyszałem o tym "kole" że sporo zabiera dulków z portfela :). W benzynie też jest koło dwumasowe, tylko zadziej pada ze wzgledu na niski moment obrotowy.




markotek - 07-08-2008 08:10

  Wiem
Ale w benzynie nie słyszałem jeszcze żeby ktoś wymieniał natomiast w TD bardzo często. Kiedyś się właśnie zastanawiałem czemu ale po takim wykładzie juz wiem tak jak mówisz moment obrotowy :)



kreeecik - 07-08-2008 09:22

  Cytat:
Aby to zmienić, w większości nowoczesnych samochodów duże koło zamachowe rozdzielono na dwie części, z których jedna jest związana z wałem korbowym silnika, druga zaś odseparowana mechanicznie od części pierwszej jest umocowana do wału skrzyni biegów. Specem nie jestem ale na chłopski rozum to przy wciśnieciu sprzęgła według tego opisu to dwie masy powinny się całkowicie rozłączyć by wysprzęglić napęd. Koło dwumasowe jest przymocowane do wału korbowego, do koła tarcza sprzęgła, a docisk do wałka skrzyni. Tak to według mnie wygląda.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bless.xlx.pl
  •