[MK3] termostat w DURATEC HE
m@niek - 28-01-2009 22:12
[MK3] termostat w DURATEC HE
Witam
W związku z intensywnymi poszukiwaniami informacji na temat termostatu w silnikach DURATEC, w końcu natrafiłem na sensowny opis i chciałem podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi tym zagadnieniem:
Cytat:
W silnikach benzynowych o pojemności 1,8 i 2,0 praca układu chłodzenia jest sterowana przez elektroniczny moduł silnika z wykorzystaniem charakterystyk zakodowanych w jego pamięci. W porównaniu z ?klasycznym? układem chłodzenia rozwiązanie takie umożliwia polepszenie współczynnika sprawności termodynamicznej silnika oraz zoptymalizowanie momentu obrotowego, zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Aby układ mógł być sterowany przez moduł silnika, musi być w nim zamontowany specjalny, elektrycznie podgrzewany termostat. Moduł sterujący silnika określa na podstawie zakodowanych charakterystyk optymalną temperaturę cieczy chłodzącej dla danych warunków pracy silnika. Jeżeli na przykład silnik pracuje z pełnym obciążeniem, termostat jest podgrzewany, co powoduje jego szersze otwarcie. Skutkiem tego jest spadek temperatury cieczy chłodzącej i intensywniejsze chłodzenie komór spalania. Spadek temperatury w komorach spalania umożliwia przestawienie chwili zapłonu w kierunku ?wcześniej?, a przez to zwiększenie momentu obrotowego. Mądrzejszych ode mnie chciałem przy okazji zapytać, czy można jakoś sensownie sprawdzić działanie takiego termostatu. Zakup nowego w oryginalne to wydatek rzędu 300-350zł - w ASO 400zł (podróbki są około 100zł tańsze, czyli w sumie też drogie) + ew. koszty wymiany, ale to akurat zamierzam zrobić sam. Zastanawiam się, czy poprzez standardową diagnostykę silnika możliwe jest wykrycie takiej usterki (na diagnostykę i tak wkrótce się wybieram, bo samochód niedawno kupiłem i chciałem sprawdzić parę rzeczy). Zastanawia mnie również, czy odłączenie tego "podgrzewacza" spowoduje, że termostat będzie działał jak "klasyczny" termostat, bo ten podgrzewacz i tak pełni tylko funkcję dodatkową opisaną powyżej. Jeżeli bowiem gdzieś szwankuje elektronika i ten termostat jest ciągle bez potrzeby podgrzewany, to może bez potrzeby za szybko się otwierać i wpływać na niedogrzanie silnika. Na 100% nie mam jeszcze pewności odnośnie sprawności mojego termostatu bo za często robię krótkie trasy i normalne że w takich sytuacjach z temperaturą silnika kiepsko, ale mam wrażenie że coś nie do końca jest jak być powinno.
m@niek - 01-02-2009 09:56
A jednak i tak muszę wymienić termostat, bez dania szansy diagnoście wykrycia usterki.
Wczoraj po wyjęciu kolektora ssącego, termostat ukazał mi się w całej okazałości i co ujrzałem?
Przeciek z któregoś przewodu (chyba ten najgrubszy) oraz ułamana grzałka podgrzewacza (końcówka z wtyczką elektryczną dość luźno latała).
Z resztą, po przebiegu 170.000 nowy termostat nie zaszkodzi, przy okazji oczywiście wymiana płynu chłodzącego.
Pozdrawiam
ricki - 01-02-2009 10:46
Witam w moim [MK3] termostat pokazuje temperaturę podczas postoju a opada w czasie jazdy,czas nagrzewania kabiny pasażerskiej jest bardzo dlugi w porównaniu do mojego focusa też 2 litrowego.
komputer nie pokazuje zadnych błędów.
m@niek - 01-02-2009 11:34
Termostat nie pokazuje temperatury, tylko nią steruje.
Z racji tego, że tutaj termostat ma dodatkowe podgrzewanie (pisałem o tym we wcześniejszym poście), możliwości są dwie:
1. albo masz termostat uszkodzony i się za szybko otwiera
2. albo termostat dostaje od elektronicznej jednostki sterującej niepotrzebny impuls do podgrzewania (skutek ten sam, zbyt wcześnie i/lub za szeroko się otwiera)
Skutek dla użytkownika taki, że samochód więcej pali, a użytkownik niepotrzebnie marznie.
Być może też masz termostat do wymiany.
Pozdrawiam
m@niek - 03-02-2009 10:59
Po wymianie termostatu na nowy, czas nagrzewania silnika wyraźnie uległ skróceniu. Wcześniej łapał prawidłową temperaturę dopiero po przejechaniu od 7 do 10km. Dzisiaj rano (-2 na zewnątrz) bez problemu wskoczył prawie na "za dwie dwunasta" po przejechaniu 2,5km. Wcześniej po takiej krótkiej przejażdżce wskazówka leżała nieruchomo.