nie włącza się wentylator od chłodnicy
ojciecredaktor - 02-10-2009 16:59
nie włącza się wentylator od chłodnicy
Witam
Jestem nowy na forum. Jeśli mój temat powtórzył się proszę o link.
Mam problem z Fordem Mondeo 1994 mianowicie nie włącza się wentylator od chłodnicy. Żeby móc się poruszać owym autem muszę jeździć z włączonym na "czwórkę" ciepłym nawiewem. Dzięki temu strzałka ciepłoty silnika jest po środku. Sprawdziłem stan płynu chłodzącego.
Czy ktoś może wie, w czym problem ?
darmodziej - 02-10-2009 19:50
A czy próbowałeś nie włączać „ciepłego nawiewu”, co się wówczas dzieje?
Wentylator można sprawdzić ściągając wtyczkę z czujnika temperatury do komputera (górny czujnik), wentylator powinien się włączyć na pierwszy bieg, a po chwili na drugi, oczywiście przy pracującym silniku.
ojciecredaktor - 02-10-2009 20:17
Bez nawiewu zimnego czy ciepłego temperatura silnika gwałtownie rośnie.
Zauważyłem, że nie jest zbytnio ważne czy włącze ciepłe powietrze czy zimne.
Jestem zielony jeśli chodzi o Forda. Gdzie dokladniej znajduje sie komputer ?
Jeszcze jedno pytanie dotyczy radia. Jak je wyjąć ? Mam oryginalne Ford 2006 RDS.
Rafał A.(antek) - 02-10-2009 21:34
masz klime czy nie? jak masz to prawdopodobnie brak ci 1 biegu wentylatora, uszkodzona opornica. inna sprawa ze w mondku wentylator wlacza sie w okolicy lit A na wskazniku dopiero.
ojciecredaktor - 02-10-2009 21:47
Nie mam klimatyzacji. Dzisiaj jak stałem w korku to spokojnie dochodziło do litery A. Droga jest ta opornica ?
Rafał A.(antek) - 03-10-2009 17:58
nie masz klimy, nie masz opornicy masz tylko 1 bieg wentylatora, kiedy on ci sie wlacza?
darmodziej - 03-10-2009 19:14
Co to znaczy, że temperatura silnika gwałtownie rośnie, czy wiesz, jaka naprawdę jest temperatura, czy tylko boisz się, że wskazówka idzie w górę? Jeżeli nie następuje gotowanie płynu chłodzącego, a tym samym nie wydobywają się pary z układu chłodzenia, to nic nie wskazuje na to, że temperatura jest zbyt wysoka. Mondeo ma zamknięty układ chłodzenia i temperatura płynu chłodzącego może nawet przekraczać 100°C. Proponuję, byś zaczął od sprawdzenia, czy włącza się wentylator, jak przy pracującym silniku zdejmiesz wtyczkę z czujnika temperatury do komputera. Jeżeli się wentylator nie włączy, to rzeczywiście coś jest nie w porządku. Jeżeli wentylator się włączy, to załóż wtyczkę z powrotem i spokojnie obserwuj, co się dzieje. Nie bój się, nawet jeżeli płyn się zagotuje, to silnik się nie zepsuje, po prostu pójdzie para i to wszystko. Jeżeli wszystko jest w porządku, to po nagrzaniu silnika to temperatury około 100°C, powinien się włączyć wentylator, schłodzić silnik o kilka stopni i wyłączyć się. U mnie np. jest tak, że w czasie jazdy wskazówka waha się w okolicach literki M, a jak się zatrzymam, to przesuwa się w okolice literki L i włącza się wentylator. Podłączałem auto do komputera i okazało się, że wentylator włącza się przy temperaturze 102°C, a wyłącza przy 96°C. Można temperaturę zmierzyć też wkładając termometr do zbiornika wyrównawczego, ale tam powinien pokazać temperaturę około 95°C.
uro2 - 03-10-2009 19:45
Tak jak koledzy piszą najpierw diagnoza,później leczenie.Jak wyżej,sprawdź czy wentyl w ogóle działa.Drugi krok to obserwuj wskaźnik paliwa po odpaleniu auta.Wskazówka powinna dojść w okolice litery "a" i następnie powinna trochę opaść(gdzieś w okolice "r").Świadczy to o tym że termostat działa poprawnie,Jak nie opadnie to termostat do wymiany.Do zagotowania płynu raczej nie dopuszczaj,a już na pewno nie dolewaj zimnego bo rozwalisz głowicę lub uszczelkę pod głowicą.
darmodziej - 03-10-2009 20:21
URO, nie strasz kolegi, bo cały czas będzie naprawiał dobre auto. Wskaźnik temperatury wcale nie musi opaść po otwarciu termostatu, czasem opada, czasem nie i to wcale nie świadczy o sprawności termostatu. Czy termostat otwiera się można sprawdzić dotykając wąż łączący termostat z chłodnicą. Po uruchomieniu silnika, przez jakiś czas powinien być zimny, a po otwarciu termostatu powinien dość szybko stać się bardzo ciepły. Sporadyczne zagotowanie płynu chłodzącego nie powoduje żadnych ujemnych skutków. Oczywiście należy w takim wypadku natychmiast zgasić silnik i poczekać aż ostygnie. Lepiej wtedy nie odkręcać korka na zbiorniku wyrównawczym, by się nie poparzyć. Można też wlewać zimny płyn do zbiornika wyrównawczego, należy to jednak robić bardzo powoli i na pracującym silniku. Niewielka ilość zimnego płynu będzie mieszała się z dużą ilością płynu gorącego, a pompa cieczy chłodzącej będzie go rozprowadzała po całym układzie.