Opinie o GTL - nowym paliwie ON z Shella.
Dinar - 19-05-2009 20:09
Opinie o GTL - nowym paliwie ON z Shella.
Czy ktoś już tankował to nowe paliwo GTL, jest ono czystrze bo produkowane z gazu ziemnego a nie z ropy,.Liczba cetanowa paliwa GTL to 75-80 a zwykłego ON 48-56 to może wpływać na pracę silnika ale z kolei czy nie będzie powodować stukowego spalania.Z tego co polecają to będzie dobre dla TDCI i pomp wtryskowych.
metmat - 19-05-2009 20:31
Powiem tak: w silnikach diesla produkowanych do dnia dzisiejszego nie ma żadnego sensu wlewać oleju napędowego lub innego rodzaju paliwa o liczbie cetanowej wyzszej niz 55-56. Wieloletnie badania potwierdzają że nie wpływa to w żadnej odczuwalnej mierze na spalanie, moc, moment silnika wysokoprężnego. Oczywiscie lepiej lac to (GTL) niz paliwo na stacji o nie znanej marce i tym samym nieznanym pochodzeniu paliwa. Ale GTL jest to chwyt tylko i wylacznie reklamowy. Gdyby silnik mogl badac paliwo i komputer sterował na przykład katem wyprzedzenia wtrysku w zależności od wlanego paliwa (tym samym jego liczby cetanowej) to mielibysmy wymierne korzyści. Główną było by to ze krecilibysmy silnik duzo wyżej do okolo 5500-6000, gdyż wysoka liczba cetanowa oznacza takze bardzo krótki czas opóźnienia zapłonu, a to ten parametr głównie decyduje o tym ze silniki diesla kręcimy do 4500-4800 max.
Daro26 - 19-05-2009 21:48
Też zastanawiam się nad tym paliwem czy nie spróbować, z tego co czytałem, to Ci co nie polecają np. V-power diesel czy Verve i GTL uważają, że nie powinno się lać. Jasne że nie ma co liczyć, że mocy przybędzie, ale mi by już wystarczyło gdyby te paliwo miało dobry wpływ na cały układ paliwowy, mniej sadzy i kopcenia a przy tym nie robiło szkody silnikowi. Fajnie gdyby jakaś gazeta wzięła te paliwa na testy i przedstawiła rzetelne wyniki.
metmat - 19-05-2009 22:01
Testy paliw pod względem ich jakości przeprowadza co troche UOKiK:
http://www.uokik.gov.pl/pl/jakosc_pa..._stacji_paliw/
Inne testy są bardzo czasochłonne i wątpie żeby jakakolwiek gazeta była w stanie opracować takie pomiary. Nalezałoby kupić np. 6 nowych mondziaków TDCi i do każdego lać inne paliwo, konsekwentnie od urodzenia, po pewnych przebiegach badac stopnie zuzycia silnika, ocene zawartosci zwiazkow toksycznych w spalinach, zuzycie piersieni tlokowych, walka rozrządu, stan zaworów.... Takie rzeczy sie oczywiscie robi ale nie byle auto swiat czy inny motor tylko uczelnie techniczne i np instytut technologii nafty i gazu. Jednak głównie bada się w tym momencie wpływ zasilania biodieslem (FAME), lub jego domieszkami do ON, na podane wyżej parametry.