Przegrzał się, bierze olej - ma ktoś na to radę?
iksilak - 28-09-2007 19:05
Przegrzał się, bierze olej - ma ktoś na to radę?
Mondeo 1,8 ZETEC 1987r zagazowany. Od początku jak go posiadam nie działał czujnik temperatury. Załapywał gdy temperatura rosła bardzo wysoko. Tym razem nie pokazał. Silnik przegrzał się mocno bo wysiadł termostat i nie puścił dużego obiegu chłodzenia. Silnik przegrzał się na tyle, że odmówił dalszej współpracy. Okazało się, że poszła uszczelka pod głowicą bo pękła jedna ze szpilek (która skorodowała, bo dostał się do niej wcześniej płyn chłodzący, nic takiego przecieku wcześnie nie wskazywało a musiał być dawno skoro szpilka zdążyła skorodować). Głowica splanowana, przy okazji dotarte zawory i zmienione uszczelniacze zaworów, nowa uszczelka. Obejrzałem też gładzie cylindrów i z zadowoleniem stwierdziłem, że są idealne mimo 216000km przebiegu. Żadnych rys ani progów. Oleju nie wymieniałem bo ciecz chłodząca się do niego nie dostała a wyglądał dobrze FORD 5W30. Odpaliłem i gra muzyka tj. silnik, pracuje ładnie chodzi jak trzeba, spadło trochę spalanie - wcześniej jeden cylinder trochę kulał z ciśnieniem przez zawór. który wymieniłem na nowy i dotarłem razem z pozostałymi. Przejechane 1000km i nastąpiło zdziwienie. Podniosłem bagnet a tam brak oleju. Bagnet ledwie się moczył a wcześniej po zamontowaniu głowicy był w połowie normy. Przegazówka a z rury czarny dym :fcp25 Podobno to przy przegrzaniu pierścienie mogły się zablokować, choć gdy był bez głowicy próbowałem ruszać tłokami w poprzek i minimalnie ruszały się. Widziałem pierwszy pierścień jak łatwo poruszał się w tłoku, nie był zapieczony. Czy ktoś ma jakiś pomysł czego można spróbować bez ponownego zdejmowania głowicy, miski olejowej i wyjęcia tłoków?
Slawko - 28-09-2007 19:22
najpierw spaliłes olej, a później zostawiłes go po małym remoncie. No comment.
Jak już tyle zrobiłes, to trzebabyło wymienic pierścienie.
Cytat:
Czy ktoś ma jakiś pomysł czego można spróbować bez ponownego zdejmowania głowicy, miski olejowej i wyjęcia tłoków? wymienic olej oraz filtr i zobaczyc co sie bedzie działo.
spth - 28-09-2007 20:41
Witam !
Normalnie zapiekły się pierścienie olejowe. Typowa procedura naprawcza polega na zwaleniu miski i głowicy. Wymieniasz komplet pierścieni (polecam łodzką prime- jakość nie gorsza jak oryg). Przy okazji oglądasz panewki główne (robią ciśnienie oleju) i korbowodowe, sworznie tłokowe i parę innych detali. Druga opcja - wykręć świece i zalej cylindry ok. 100 gr. na cylinder mieszaniną nafty i spirytusu. Jeżeli pierścienie złapał tylko nagar to pomoże. Jeśli jednak "siadły" (odkształciły się), od temperatury, zostaje tylko to co na początku. Pamiętaj tylko, żeby przed zakręceniem świec parę razy obrócić wał rozrusznikiem - wyrzuci naftę. Olej też wymień.
pozdro
norbi333 - 28-09-2007 21:02
A może powoli szukać nowego silnika :fcp2
iksilak - 28-09-2007 21:26
Cytat:
wykręć świece i zalej cylindry ok. 100 gr. na cylinder mieszaniną nafty i spirytusu.
pozdro Spróbuje. Rozumiem, że jeżeli nie pomoże to pierścienie do wymiany lub jak sugeruje norbi - silnik. Wcale nie głupi pomysł, na szrocie z anglika po przebiegu 76000mil kupię zo 1000zł. Ale w tym wiem co mam, zrobioną głowicę i idealne gładzie cylindrów. Przy naprawie: uszczelki około 200, komplet pierścieni ok 250, robocizna moja więc nie liczę zresztą silnik też byłoby tżeba wymienić. Chyba jednak naprawa sie opłaca bardziej. Zobaczymy co zdziała nafta ze spirytusem.
Łódzka Prima, na Liściastej. Tak, znam tą firmę, produkują pierścienie najwyższej jakości ale do mondeo nie robią. Sprzedają jednak innej firmy za którą gwarantują. Jak się zdecyduję to tylko u nich. Orientowałem sie już kiedys u nich, jak stwierdziłem zmniejszone ciśnienie na jednym cylindrze (okazało się, że to zawór, który zrobiłem dopiero teraz) i facet powiedział, żeby przywieźć im tłoki to założą bo sam tego nie zrobię, podobno to barzdo trudne. Jak nafta nie pomoże to chyba im te tłoki zawiozę.
norbi333 - 28-09-2007 21:48
Z tego co się orientuję i słyszałem opinie ,to często koszt remontu przewyższa cenę używanego silnika.Kwestia tylko ,żeby z pewnego źródła.
A jak sam zrobisz t oz kolei wiesz co masz.
Wydaje mi sie,że to ciężki dylemat co lepsze
spth - 28-09-2007 22:01
Witam !
Z założeniem pierścieni na tłok nie ma problemów. Jeżeli będziesz wybierać to olejowe kupuj pełne tzn. nie listwowe - odporniejsze na przegrzanie. Do zakładania pierścieni trzeba dobrze wyczyścić tłoki z nagaru - rowki pod pierścienie. Do wkładania kup sobie taśmę do wkładania tłoków - ułatwia, przyśpiesza i wbijając tłoki nie połamiesz pierścieni. Pamiętaj o ułożeniu zamków pierścieni na tłoku i posmarowaniu ich olejem przed wkładaniem.
pozdro