[MK4] Jakie dobrać ogumienie do MK4 - jak się jeździ na 17"?
Litvi - 30-12-2008 01:54
[MK4] Jakie dobrać ogumienie do MK4 - jak się jeździ na 17"?
Witam,
Jestem posiadaczem mondeo IV od zaledwie tygodnia, 2.0 Duratec, na razie wrażenia super!
Ale przechodząc do rzeczy mam dylemat co do doboru ogumienia. Mondek wyjechał na 16 calach, felgi stalowe, z kołpakami (wiadomo - standard w silver X). Opony Michelin Primacy HP 215/55/16 letnie. A że mamy zimę to trzeba kupić zimówki - czego jeszcze nie uczyniłem.
Zaraz po odebraniu samochodu dostałem w prezencie alusy 17", fordowskie, z tego co widzę ze zdjęć model 5 ramienny (taki jak użytkuje kolega Azet - czytałem już sporo na forum:-).
A więc nie mając opon zimowych tylko dwa rodzaje felg dylemat mam taki, że aż chciałoby się do moich nowych alusów (które czekają w garażu) zakupić zimówki i jeździć. Wiem, że są przeciwnicy takich rozwiązań "z zasady" i znam też merytoryczne argumenty przeciw.
Ale czy w praktyce ktoś jeździ na alusach 17" w zimie i jakie ma wrażenia?? Dodam, że jeżdżę głównie po Warszawie (no może ze dwa wypady na nartki się trafią ale raczej w Polskę). Robię też niezbyt duże przebiegi (może 15 tys. rocznie z tego ok 5 tys. w zimie). Zimy mamy ostatnio jakie mamy. W zimie jeżdżę raczej spokojnie (tzn. do tej pory nie miałem przygód z krzywieniem felg etc.).
A jeżeli ma to sens, to jakie opony doradzacie: 235/45/17 czy 215/50/17 (prawie idealny zamiennik)? Czy będzie odczuwalna różnica in plus na węższych oponach i czy w związku z tym wato kombinować i zakładać na te felgi inne opony niż zakłada Ford?
Mam też bardziej generalne pytanie, w ogóle jak się jeździ na 17" (235/45/17) w porównaniu do 16" (215/55/16) - również w lecie!!! W teorii wiem, że:
1. w koleinach myszkuje
2. komfort niższy
3. większe opory toczenia
4. większe spalanie
5. gorsze osiągi
Tyle mówi teoria ale jak to wygląda w praktyce - chodzi mi o subiektywne odczucia osób, które użytkują, a zwłaszcza mają porównanie 16" i 17"???
Co do pkt 1 to się na to godzę, ale co do pozostałych punktów, to czy różnice są naprawdę odczuwalne? Czy bądź co bądź komfortowy samochód stanie się znacznie mniej niekomfortowy? Czy wzrośnie spalanie (o ile)? Czy samochód, który i tak nie jest jakąś super rakietą stanie się mniej dynamiczny w stopniu odczuwalnym w codziennym użytkowaniu? Jakie to mogą być różnice? Jak np. jazda z włączoną klimą czy mniejsze?
No i czy na lato warto kombinować i zakładać na 17" opony 215/50/17 czy jeździć na tym co zakłada Ford czyli 235/45/17?
Wiem, że temat był częściowo omawiany przy różnych wątkach ale raczej "technicznie" i "teoretycznie" a mi bardziej chodzi o subiektywne opinie użytkowników, zwłaszcza tych co mają porównanie, ale nie tylko.
Z góry dzięki za wszystkie Wasze opinie.
Pozdrawiam
Litvi
peryskop - 30-12-2008 09:42
ja śmigam swoim na 18" zimówkach continental 235/45 (takie dostałem w prezencie od aso) i sobie chwale. Ogólnie użalanie się na temat opon większych niż 16" jest moim zdaniem mocno przesadzone :fcp3
norbi333 - 30-12-2008 09:45
U siebie mam na lato 225/45 R17 .Na prostych równych drogach oraz zakręty rewelacja.Po dużych koleinach trzeba mocno trzymać kierownicę ,bo auto samo chce sobie jeździć. Spalanie trochę większe ,o jakieś 0.5 litra,ale to porównanie z moimi zimówkami 185/65 R15.Jak dla mnie ogólnie raczej same plusy takich opon niż minusy.Osiągi jesli mniejsze to niezauważalnie w codziennej eksploatacji przynajmniej u mnie :fcp2
Ps. Rok temu miałem na zimę 17-tki i po śniegu średnio się latało,ale to może wina opon była ,bo stare były.Na 15-tak po śniegu zdecydowanie lepiej,ale moze dlatego ,że nowe
Litvi - 30-12-2008 15:59
Dzięki za pocieszające info.
Czekam na więcej.
Norbi, skoro piszesz, że różnica na spalaniu u Ciebie jest około 0,5 litra przy różnicy w szerokości gumy 4 cm, to przy 2 cm różnicy szerokości u mnie, różnica w spalaniu powinna być ok połowę mniejsza - na logikę...
czyli szersze gumy to więcej plusów niż minusów?
norbi333 - 30-12-2008 18:55
Jak dla mnie zdecydowanie więcej plusów :fcp26
TiM - 30-12-2008 23:05
Na 17' lepiej trzyma się drogi, daje większą frajdę w zakrętach, lepiej przyspiesza :fcp13 i ładniej wygląda... Jednakże, na 18 by mnie raczej nikt nie namówił... Na 16 mniej czuć dziury i nie ma kłopotów na nierównej nawierzchni... Ja sobie chwalę rozwiązanie kompromisowe, jakim są 16' na zimę i 17' w lecie. :fcp4
BTW Pamiętaj, że zimówki mają to do siebie, że im węższe tym lepsze, oraz, im wyższe tym lepsze. Oczywiście w granicach rozsądku :fcp4
antyrama - 31-12-2008 10:59
Założyłem 225/45/17 i jest lux. Coś takiego:
http://www.opony.com/opony/924_fulda_kr ... premo.html
Sympatyczne wrażenia.
Problem myszkowania w koleinach podobny jak przy letnich o szerokości 235. Spodziewam się, że 215 będą mniej myszkowały :)
Zakładanie szerszych opon tak ogólnie jest bez sensu do aut, które autentycznie nie mają wystarczającej mocy. Cudaczne jest zakładanie do malucha opon szerokości 185. Wtedy rzeczywiście mozna mówić o gorszych osiągach :) Gdy auto ma aż nadto mocy szersze opony o większym styku z nawierzchnią wręcz pomagają, a nie przeszkadzają :)
januszstom - 31-12-2008 13:33
Ja tam mam mieć przygotowany(przez sprzedawcę) komplet zimowy do mojego 2,2TDCI na 16' alusach ale rozmiar 215/55/16.Wątek o doborze opon już kiedyś był i z tego co pamiętam większość forumowiczów na zimę zakłada gumy węższe,wyższe i o mniejszej calowości .Tyle wyniosłem z tamtego wątku
jvc - 31-12-2008 14:27
Cytat:
Założyłem 225/45/17 i jest lux. Coś takiego: To był Twój wybór czy wcisneli Ci w salonie taki rozmiar ? W specyfikacji mondeo nie ma takiego, jest ale 235/45R17 a to zasadnicza różnica na przykład w wysokości opony Twoja jest niższa o dokładnie 9 mm a to nie mało, no chyba że źle Ci sie napisało :fcp4
Ja miałem oryginalnie 215/55R16 na zimę założyłem 205/60R16 troszke wyższe ale na zime super a cena jakieś 100zł tańsza na 1szt . Na wiosnę myślę zostawić zimóki na oryginalnych aluskach i kupić sobie jakieś ładne 17" i opony 235/45R17. Generalnie są dwa plusy i dwa minusy. Opona niższa więć komfort trochę gorszy oraz jazda w koleinach nie zbyt ciekawa, co do plusów to przede wszystkim wygląd laczka :fcp2 , oraz lepsze prowadzenie samochodu na zakrętach i ogólnie(poza koleinami)Dla mnie największym bólem jest obecnie sprzedać za 1/3 ceny opony letnie 16" ,które mają przejechane 10 tyś km :fcp5